onsdag 25. juni 2014

Nye planter

 Vi har spadd opp litt mer bed og satt ned noen flere stauder.

Jeg har ganske frekt og freidig stjålet bergenia fra en øde og forlatt hytte i nærheten. Det er sikkert veldig bra for de som står igjen der, for det var nokså overgrodd. Og slår disse seg til her hos meg, er det ekstra hyggelig.

140621 Bergenia

Hosta “Big Mama” fra Garden Living. I min barndoms farmorsommerferiehage på landet pussa vi tennene og spytta i et stort hostabed med slike blågrågrønne blader, og får jeg til noe lignende her, blir jeg glad!

140621 Hosta Big mama

Blant det som allerede finnes her, satte jeg ned en solbrud, – helenium “Can can”, også fra Garden Living. Men se de puslete ringblomstspirene. Det er lenge siden de spirte, men de vokser jo ikke! Jeg har vanna, og i høst fulte jeg bedet med to –tre sekker blomsterjord fra Hageland, men det visst ikke godt nok for disse. Jeg trodde ringblomsgter trivdes med det meste, men her ser det dårlig ut. Nå har jeg gjødsla bedet med kugjødselkompost, og så får vi se om det hjelper… Dagliljene har i hvert fall blomstra rikelig og vakkert, og de dufter deilig!140621 Nede øst 2

Hurdalsrosa mi er så fin! Og etter å ha levd gjennom to vintre er hun nå i ferd med å vokse seg inn i sin andre sommer her. Og det ser så bra ut!

140621 Hurdalsrosa

Til slutt et inspirasjonsbildet fra Garden Living-hagen på Holter, Nannestad: Skjærsmin med en klematis som vikler seg innimellom. Vi planta en skjærsmin, philadelphius coronarius, i fjor forsommer, men den varte ikke sommeren ut, uvisst av hvilken grunn. Det kan ha vært hundetiss, og det kan ha vært for dårlig vanning i etableringsperioden. Men jeg vil ha skjærsmin i hagen! Så nå har jeg planta en ny, en kanadisk sort som skulle være enda mer herdig, og som skulle ha både duften og blomstene til coronarius, så da håper jeg det beste, og vanner i denne tørre tida. Og så har den fått et lite gjerde mot hundenes behov for å markere området… 

140621 Skjærsmin og klematis Garden Living

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar