fredag 14. juni 2019

Fjorårets sommer, 2018...

…var ikke den beste sommeren i vår hage. Med steikende sol dag ut og dag inn, og med strenge vannrestriksjoner, gikk det hardt ut over både den ene og den andre veksten. Vi har mange fine bjørketrær på tomta, men i fjor var de ikke så fine. I juli så de ut som om det var september… Og noen av dem ga tapt. Her må saga fram, og så får vi heller glede oss over fin bjørkeved.
Plenen tørka ut, men den er for det meste flott og grønn i år, med lave temperaturer og mye regn. Det er liksom enten – eller… På noen områder visna gresset helt bort uten tegn til liv igjen i år, men nå har jeg brukt jernriva og dratt vekk tørt gras og tett rotnett, hatt på litt god jord, og sådd. Så må vi håpe det gror godt og blir fint og grønt igjen. Den nakne, tørre jorda er imidlertid gitt god grobunn for mye annet, og stemorsblomstene er hjertelig velkomne. Ryllik, løvetann og geiterams er jeg derimot ikke så glad for. Det må luking til!
 Klatrehortensiaen som begynte å bli virkelig fin, og som jeg så fram til å kunne nyte kaskader av blomster fra snart, bukket nesten under, til tross for at jeg tøyde vanningsrestriksjonene i det lengste. I år har det titta fram noen grønne blader på den, og jeg håper den skyter fart og vil bre seg utover berget igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar